Połowa października ubiegłego roku, to był przykry i smutny czas, kiedy dowiedzieliśmy się o tym, co tutaj się wydarzyło. Zawsze, kiedy spotyka coś przykrego naszych sąsiadów, zarówno w Polsce, jak i w tym wypadku - na Słowacji, zawsze staramy się naszych sąsiadów, na miarę naszych możliwości, wspierać. Tak było, kiedy ogromne powodzie nawiedziły Województwo Podkarpackie, tak też stało się, kiedy dowiedzieliśmy się o trzęsieniu ziemi, które dotknęło to miejsce. Mam ogromną satysfakcję dlatego, że zawsze w takich momentach, kiedy wychodziłem z taką inicjatywą, nigdy nie spotkałem się z ani jednym głosem wątpliwości wśród członków naszego samorządu województwa, co do zasadności takiej pomocy. Bardzo się cieszę, że mogliśmy w sposób symboliczny pomóc, w obliczu wielkości oszacowanych strat. Jak mnie informował Pan Marszałek, straty wstępnie oszacowano na ponad 16 mln euro
- mówił marszałek Witold Kozłowski.
Bardzo poważnie traktujemy przysłowie, że prawdziwych przyjaciół poznaje się w biedzie. Bardzo dziękuję za zaproszenie, to jest dla nas bardzo ważne i wzruszające, to też taki znak na przyszłość. Nigdy nie wiadomo co i gdzie się może zdarzyć i kto może być w kryzysowej sytuacji. Jesteśmy sąsiadami przygranicznymi, to jest tylko niewielki element naszej współpracy i przyjaźni. Podejmuje szereg innych inicjatyw, chociażby w ramach Interregu – na przestrzeni kilkudziesięciu lat tych inwestycji było bardzo dużo i za to chciałem dzisiaj Panu Marszałkowi bardzo serdecznie podziękować. Chciałem bardzo podziękować za ten okres współpracy, za tą kończącą się kadencję samorządu, bo też bardzo się polubiliśmy
- dodał marszałek Witold Kozłowski.
Projekt "Łysa Polana łączy" jest realizowany w ramach Programu Współpracy Transgranicznej Interreg Polska-Słowacja 2021-2027 przez Województwo Małopolskie i Preszowski Kraj Samorządowy. Zakłada modernizację Drogi Wojewódzkiej 960 i drogi III/3078 o łącznej długości 4,76 km. Celem projektu jest zwiększenie bezpieczeństwa ruchu drogowego, komfortu wszystkich użytkowników dróg, w tym poprawa dostępności terenu dla transportu zbiorowego i jednoczesna dbałość o środowisko. Przedsięwzięcie przyczyni się w istotny sposób do rozwiązania problemów komunikacyjnych oraz gospodarczych regionu pogranicza. Po stronie polskiej DW 960 zostanie poddane remontowi na odcinku o długości 3,26 km łączącym Bukowinę Tatrzańską z przejściem granicznym w Łysej Polanie. Zakres robót obejmie remont istniejącej nawierzchni jezdni w granicach istniejącego pasa drogowego, obejmujący wymianę nawierzchni bitumicznej wraz z wykonaniem lokalnych wzmocnień. Dodatkowo wykonany zostanie remont nawierzchni poboczy, zatok autobusowych oraz istniejących zjazdów publicznych i prywatnych. Konserwacji i remontowi zostaną poddane istniejące rowy przydrożne. Po zakończeniu robót budowlanych zamontowane zostaną urządzenia bezpieczeństwa ruchu oraz wykonane oznakowanie poziome jezdni. Dodatkowo na początku i końcu modernizowanego odcinka staną tablice informacyjno-pamiątkowe.
Po stronie słowackiej wykonana zostanie modernizacja drogi III/3078 o długości 1,5 km, której stan nawierzchni zagraża bezpieczeństwu podróżnych. Zakres robót obejmie między innymi remont nawierzchni jezdni, rozbudowę poboczy wraz z odmuleniem przydrożnych rowów oraz przebudową przepustów drogowych, zmodernizowane zostaną czujniki na drodze w pobliżu stacji meteorologicznej na odcinku Podspády. Po zakończeniu robót budowlanych zamontowane zostaną urządzenia bezpieczeństwa ruchu oraz wykonane zostanie oświetlenie przejścia dla pieszych i oznakowanie poziome jezdni.
Cieszę się bardzo z dzisiejszego pobytu w Kraju Preszowskim, bo to jest kolejny dowód na to, że nasza współpraca jest bardzo bliska i oparta na przyjaźni. "Łysa polana łączy", to inwestycja, w ramach programu Interreg, który służy zarówno stronie polskiej, jak również stronie słowackiej. Granica, to jest coś takiego, co nie przeszkadza, a łączy i tylko pomaga we współpracy. Wiele jest dowodów na to, że ten program wspiera rozwój przygranicznych terenów zarówno po stronie słowackiej jak i po stronie polskiej. Dla mnie osobiście, takim bardzo symbolicznym miejscem i symboliczną inwestycją było wybudowanie kładki łączącej Sromowce z Czerwonym Klasztorem, pod samymi Trzema Koronami. W taki symboliczny sposób połączyło dwa brzegi i umożliwiło nie tylko przemieszczenie okolicznych mieszkańców, ale przede wszystkim usprawniło ruch turystyczny. Dzisiaj turyści zarówno ze Słowacji jak i z Polski mogą bez żadnego problemu zwiedzać i podziwiać przełom Dunajca. Od strony słowackiej podróżują Drogą Pienińską, ale też korzystają z całego dużego sytemu ścieżek rowerowych, które wybudowaliśmy po polskiej stronie. Przywołuję ten przykład po to, żeby pokazać jak dużo można osiągnąć, kiedy się współpracuje i wytwarza się wtedy tak zwana synergia. To co tutaj dzisiaj rozpoczynamy, to kolejna inwestycja, która zarówno ułatwi przemieszczanie się ludzi i towarów, ale przede wszystkim ułatwi przemieszczanie się turystów, którzy korzystają z przepięknych uroków po jednej i po drugiej stronie Tatr
- podkreślił marszałek Witold Kozłowski.
Korzystając z okazji, że wszystkie samorządy w naszym kraju kończą swoje kadencje, chciałem Panom Marszałkom, w imieniu Małopolski, podziękować za te 5 lat bardzo dobrej naszej współpracy. Dziękuję Wam osobiście oraz wszystkim pracownikom urzędów po obu stronach granicy, którzy się tą współpracą bezpośrednio zajmowali
- podsumował marszałek Witold Kozłowski.
Bardzo ważnym aspektem w projekcie jest także rozwój infrastruktury turystycznej i kulturalnej. Regiony Małopolski i Preszowa mają bogatą historię, dziedzictwo kulturowe oraz wiele atrakcyjnych miejsc turystycznych. Modernizacja dróg pozwoli na jeszcze łatwiejszy dostęp do atrakcji powiatu tatrzańskiego i nowotarskiego oraz powiatu popradzkiego, co z kolei wpłynie na rozwój turystyki i zwiększenie liczby turystów odwiedzających region. W ten sposób projekt odpowiada na wyzwanie rozwijania turystyki i kultury jako kluczowych gałęzi gospodarki regionów.
Projekt ma również na celu poprawę warunków życia mieszkańców i wzrost jakości infrastruktury publicznej. Region po dwóch stronach granicy zamieszkuje ponad 170 tysięcy osób. Modernizacja dróg przyczyni się do zwiększenia bezpieczeństwa na drogach, a także do zmniejszenia emisji zanieczyszczeń. W ten sposób projekt odpowiada na wyzwania związane ze zrównoważonym rozwojem i ochroną środowiska. Ważnym aspektem projektu jest również rozwijanie współpracy transgranicznej oraz budowanie pozytywnych relacji między regionami. Projekt pozwoli na wymianę doświadczeń oraz wiedzy między partnerami z Polski i Słowacji, a także na wzajemne poznanie i zrozumienie kultury i tradycji regionów. W ten sposób projekt odpowiada na wyzwania związane ze wzmacnianiem współpracy transgranicznej i budowaniem pozytywnych relacji między krajami.
Przypomnijmy, na przestrzeni lat wspólnie zrealizowaliśmy wiele projektów, m.in. z zakresu kultury, edukacji i infrastruktury. Współpraca pomiędzy Małopolską a partnerskimi regionami na Słowacji ma długą tradycję - to kluczowi partnerzy Małopolski. Bliskie sąsiedztwo z naszymi partnerami zawsze było dla nas zachętą do dialogu i budowania celów na wielu płaszczyznach: gospodarczej, infrastrukturalnej czy kulturalnej. Realizowane projekty przynoszą wymierne obopólne korzyści.
Ważnymi punktami współpracy, na wielu płaszczyznach, są między innymi: budowa kładki na Dunajcu łączącej Sromowce Niżne po stronie polskiej i Czerwony Klasztor po stronie słowackiej, organizacja połączeń autobusowych pomiędzy naszymi regionami, wystawa dzieł Andy’ego Warholla należących do Muzeum w Medzilaborcach, zaprezentowana w Galerii BWA Sokół w Nowym Sączu, modernizacja, rozbudowa i remonty konserwatorskie obiektów turystycznych pogranicza polsko-słowackiego i ich otoczenia w ramach Programu Współpracy Transgranicznej Interreg V-A Polska-Słowacja, a także edukacyjny park historii budownictwa ludowego i maszyn w Skansenie Wsi Pogórzańskiej w Szymbarku.